marți, 30 martie 2010

Printre rânduri

Nu cred că e vreun om suficient de liber, relaxat şi bine dispus să citească noua Lege a Învăţământului cap-coadă, cu creionul în mână.
N-au citit-o ei, cei care au fabricat-o, n-au citit-o, probabil, nici cei care trebuie să se ţină după ea, de ce s-o fi conspectat noi, care mai bine ne-am apleca asupra Legii Eutanasiei, ca alternativă a Legii Pensiei?

Totuşi, eu am răsfoit-o niţel, să văd dacă mint ăştia la televizor.
Nu mint!
Şcolile vor fi conduse de-acum înainte de un amestec trifazic, în părţi egale, de părinţi, administraţie locală şi dăscălime.
Cum administraţia locală e, de regulă, formată din bătuţi în cap cărora nu prea le-a fost dragă şcoala, dar sunt pasionaţi politruci iar părinţii sunt grupul acela de bocitoare care se lamentează că odraslele lor îşi pierd prea mult timp cu învăţatul, profesorilor, cu 33% putere de decizie, le mai rămâne suficientă autoritate să stingă lumina după ultima oră de curs, să nu se facă risipă de curent la vreme de criză.
M-a pus pe gânduri însă capitolul privind structura învăţământului preuniversitar care ia pe rând toate categoriile de copii, inclusiv pe cei cu dizabilităţi şi le garantează drepturile, în mod democratic.
Primii aduşi în discuţie sunt copiii minorităţilor.
Aici legiuitorul era odihnit şi a descris formele de grijă ale Statului faţă de aceştia, amănunţit. Se specifică până şi faptul că “elevii apartinând minoritatilor nationale care, în localitatea de domiciliu, nu au posibilitatea de a învata în limba lor materna, vor fi sprijiniti prin decontul transportului la cea mai apropiata scoala cu predare în limba minoritatii respective sau vor primi cazare, masa gratuita în internatul unitatii de învatamânt cu predare în limba minoritatii respective unde au fost scolarizati.”

Abia la finalul capitolului vine vorba de “copiii capabili de performanţe deosebite”.
Despre aceştia, probabil, făcătorii legii şi-au amintit mai pe seară, mai pe oboseală, aşa că lor li se dedică un singur articol în cinci paragrafe.
Fireşte, şi lor li se asigură! Tabere, simpozioane, concursuri şi altele, ceva burse şi alte forme de sprijin, în condiţiile…, conform normelor
Adică dacă tot sunt aşa deştepţi, să se descurce, n-o să li se explice şi lor, mură-n gură, ce face Statul pentru ei.

N-am citit mai departe fiindcă mi-e destul de limpede.
Ştiu că o lege se ocupă întâi de normă şi apoi de excepţie. Ştiu că nu era să se înceapă cu ăştia, deosebiţii, puţinii…
Dar textele de lege se mai citesc şi printre rânduri. Ori, dintre cele câteva rânduri dedicate sintagmei “performanţe deosebite” , răzbate nerăbdare şi sictir.
Aproape că mă miră absenţa unei introduceri de genul: “Dacă totuşi, prin absurd, în ţara noastră ar exista copii capabili de performanţe deosebite, apoi fiţi siguri că, într-un fel sau altul, se va ocupa Statul şi de ei, cumva.”

Nu zic mai mult.
Restul e, şi la mine, printre rânduri…

12 comentarii:

  1. Renata, cred ca nu ai inteles tu bine. Mie mi se pare legea foarte clara, pentru ca ea zice, de fapt, asa:
    "Copiii capabili de performante deosebite sa se linga pe bot de sprijin din partea Statului, ca oricum or sa emigreze si doar n-o sa bagam aiurea bani in ei. La urma urmei, nu din ei vom alege Ebele si Honoriusii de miine, asa ca sa ne pupe."

    RăspundețiȘtergere
  2. Învăţămîntul e la pămînt, de-aia este Eba agramată, că n-au învăţat-o ăştia. Bine le face că le dă o lege !
    Medicii dau diagnostice din care numai 40% sunt corecte. De-aia analizele lui Băsescu au ieşit foarte bune !

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu sunt de acord! Invatamantul este foarte bun, dupa cum ati putut vedea si la eruptia de cultura a prietenului Goofurici la tema anterioara. Dar vin cu argumente:

    "Potrivit jurnaliştilor de la evz.ro, pedelistul Gheorghe Roman a citit în plenul Camerei Deputaţilor o declaraţie politică. Nimic suspect, până aici. Declaraţia, însă, conţinea paragrafe întregi copiate integral dintr-un referat şcolar, un interviu şi o hotărâre de guvern."

    Un deputat portocaliu, adica crema cremelor cremoase a intelighentiei romanesti, "se inspira" din referatul unui elev? Da! Pai ce elogiu mai mare poate fi adus "performantelor deosebite" si invatamantului modern romanesc? Si nu stiu daca realizati ce va fi cand totul va fi bazat pe competente? Mapamondul in genunchi la piciorele noastre ...

    ALM

    RăspundețiȘtergere
  4. Ina,
    mă gândeam şi eu că la asta s-a gândit producătorul legii învăţământului... Că n-are a se preocupa de copiii deştepţi, fiindcă ăştia oricum se cară acolo unde sunt aşteptaţi cu braţele deschise.
    Poate că ElZap avea dreptate. Ne salvează o şcoală profesională de culgători de căpşuni. Până se vor inventa maşinăriile de cules căpşuni.
    Ceea ce m-a supărat pe mine, totuşi, şi m-am făcut că nu bag de seamă, e că legea asta legalizează dreptul naţiunilor conlocuitoare de-a nu vorbi limba română, în ţara care numeşte, încă, România.

    RăspundețiȘtergere
  5. Matilda,
    numai pentru tine şi confidenţial...
    Declaraţia lui Băse, aia cu procentul de 40% diagnostice eronate prin incompetenţă medicală, miroase a bătut câmpii la modul patologic.
    Şi dacă ar fi aşa, un preşedinte de ţară nu poate să configureze în cuvinte un asemenea cumplit adevăr, la televizor.
    Noroc că există totuşi o explicaţie ştiinţifică. Encefalopatia hepatică.

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, ALM.
    Învăţământul de azi e incomparabil mai bun ca cel de pe vremea noastră.
    E modern. Dacă modern înseamnă să nu ştii în clasa a XI ce fel de chimie înveţi, e modern. Dar dacă nici eu, după foarte mulţi ani de chimie, nu pot să-mi dau seama dacă manualul tratează chimia organică sau anorganică, atunci e dramatic.
    Dacă modern e egal dramatic, atunci prefer demodat. Cu multe cunoştinţe inutile. Cu dreptul memoriei selective de-a păstra esenţialul de care ai nevoie.
    Prefer să-mi mai amintesc 1% din 100% decât 1% din 10%.
    Ce vor fi competenţele...
    Un fel de dare cu presupusul despre ceva de care abia dacă ai auzit.
    Mi-e teamă că gugulicii o să-i cheme pe octogenari de-acasă, să-i întrebe cum e aia să bagi cheia în broască cu dinţii în sus, că ei au făcut insolaţie la gingii şi n-au reuşit.

    RăspundețiȘtergere
  7. Renata, e o mica nuanta...se legalizeaza dreptul natiunilor conlocuitoare sa invete in limbile proprii, nu dreptul de a nu vorbi limba romana. Exista si acum invatamint in limbile minoritatilor si nu e nimic rau in asta, dimpotriva. Un copil mic, de sase-sapte ani, care a vorbit acasa doar maghiara/germana/sirba/ucraineana/turca etc. trebuie sa aiba invatamint in limba lui, pentru ca altfel nu se poate descurca. De ce sa fie obligat sa invete in limba romana? S-ar numi romanizare fortata, nu crezi? Asa cum ne plingem ca romanii au suferit maghiarizarea fortata in timpul Diktatului sau al Imperiului Austro-Ungar; ca romanii din Basarabia si Bucovina au fost rusificati...de ce sa "romanizezi" natiunile conlocuitoare? Nu incapem toti in tara asta, fiecare cu ce aduce el bun si frumos de la el de-acasa?
    In Ardeal, problema minoritatilor se vede foarte diferit fata de cum se vede la Bucuresti. Am prieteni maghiari atit de buni, incit nici un show securistic ca cel din secuime nu ma poate convinge ca ei sint dusmanii mei. Sotul meu provine din familie mixta; soacra-mea a facut primele 8 clase in maghiara, dar are o ortografie impecabila in limba romana. Mama ei (unguroaica pur-singe) vorbea foarte greu romana, dar... casa, gatit, piata, pensie mica, biserica...astea erau temele ei de discutie, nu prostii legate de diferente etnice.
    Mai mult: cumnata-mea e tataroaica, iar cumnatu-meu e svab :) Vorbesc foarte serios. Frate-meu roman ortodox si cumnata-mea tataroaica musulmana- si nici una dintre familii nu are nimic impotriva.
    Sora-mea romanca ortodoxa si cumnatu-meu svab catolic.
    Sotul meu e deopotriva ungur si roman cind Pastele se tine in date diferite :)))
    E in regula sa invete fiecare in limba lui, daca vrea. Sa hotarasca parintii singuri ce e mai bine pentru copilul lor, ce sanse ii ofera fiecare scoala.
    Restul - mitinguri nationaliste etc.- sint diversiuni televizate. Si ma tem ca nu minoritarii sint la originea lor, mai degraba cred ca sint manipulati sa faca valuri.
    Cind nu ai solutii la criza, pui oamenii sa se incaiere intre ei, poate uita de foame.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ina,
    E delicat subiectul. Mea culpa, nici nu trebuia să-l ating. Ştiu cum e să-ţi curgă mai multe naţii prin vene! :) E chiar plăcut.
    Sunt doar parţial de acord cu tine, fiindcă în toate călătoriile mele în zonele unde populaţia maghiară e preponderentă, am trăit mici întâmplări ciudate.
    În Sf. Gheorghe am fost în vizită la un ungur. M-a atenţionat să nu ies singură pe stradă, iar dacă ies, să nu vorbesc "pentru că pe-aici e lumea mai ciudată", mi-a spus.
    În Tuşnad am înnoptat doar o zi într-o pensiune superbă cu o grădină de vis, fiindcă am avut proasta inspiraţie de-a o complimenta pe gazdă spunându-i că vorbeşte perfect româneşte, crezusem că e româncă. S-a uitat atât de urât, de parcă o jignisem de moarte. Apoi, toate rugăminţile mele de-a folosi în dimineaţa următoare focul din bucătăria de vară pentru o cafea, evident contra cost şi cu materialul meu, au rămas fără rezultat. Celelalte camere erau ocupate de familii de unguri. Nu numai că aveau dreptul să intre în oricare dintre cele două bucătării puse la dispoziţia turiştilor, dar lor li se şi pregătea micul dejun, în preţul camerei.
    M-am simţit ca un câine maidanez acolo şi-am plecat. Deşi locul era frumos şi-aş fi stat mai mult.
    O să zici că sunt incidente irelevante. Corect! Astea, plus multe alte mici întâmplări nesemnificative, creează totuşi o impresie.
    Greu de şters.
    Sper că nu te superi! Nu trebuie să mă crezi sau să-mi dai dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  9. Pai, exact subiectele delicate trebuie atinse, nu? Altfel, discutiile nu isi au rostul.
    Tu ai luat contact cu - hai sa zicem- "problema maghiara" intr-un mod fugitiv, ca turist in Harcov. Mai degraba te-or fi marginalizat pentru ca erai "bucuresteanca cu fumuri"(o obsesie provinciala), nu pentru ca erai romanca :)))
    Totusi, romanii uita des (manipulati fiind de televiziuni si de politicienii interesati) ca minoritatile nationale din Romania sint mai multe decit maghiarii. Si mai uita ca oamenii difera (dincolo de etnie) si dupa educatie, cultura locala etc. Si ca minoritarii, la rindul lor, pot fi manipulati: un minoritar saracut cu duhul, slab educat, manipulat de primar/popa reactioneaza la fel de prost ca romanul de acelasi nivel.
    Ca persoana care a crescut in Oltenia, a facut facultatea in Bucuresti si locuieste in Ardeal, pot sa iti spun ca sint diferente mari de comportament social chiar intre romanii din zone diferite ale tarii.
    In fine- scoala. Sa invete fiecare in limba lui, asa e normal. Alegerea scolii, gasirea unui post potrivit cu studiile proprii etc. trebuie sa fie decizii personale ale fiecaruia. Ne simtim nedreptatiti ca romanii din Ucraina si Ungaria trebuie sa lupte din greu pentru scoli cu predare in limba romana, dar ne deranjeaza ideea de a lasa copiii minoritari de la noi sa invete in limbile proprii.

    RăspundețiȘtergere
  10. Ina,
    Ai tu o frază mai sus... că soacră-ta vorbea de gătit,casă, pensie mică, biserică...

    Aşa şi eu, acu vreo 15 ani, am cunoscut un moş ungur în casa bunicii unui prieten, unguroaică şi ea.
    Moşu înţelept, prietenos, pâinea lui Dumnezeu. Ţuţea cu accent, mai puţin şcolit dar cu har şi carismă cât cuprinde. Mă topeam după el, ce minunăţie de om... îmi zumzăiau albinele prin creier, fâlfâia moale perdeaua de borangic, mirosea a faguri, a soare, a înţelepciune simplă şi dulce.
    Lingeam lingura cu veşnicie şi înghiţeam suspinând de plăcere cu ochii la palmele lui crăpate de soare şi de muncă...
    Şi nu ştiu cum, parcă mă luase o aţipeală, parcă eram la poalele Raiului, şi Raiul începea pe dealul Feleacului, pe lângă Cluj.
    Şi-o dată înalţă moşu vocea lui cântată, presărată cu "no..." la toate semnele de punctuaţie şi zice "No, aşe că io n-oi ave' linişte pân'ce nu-mi văd pământu' ăsta care-a fost al nost', că-i tăt al nost'!"
    Bă, vorbea de Transilvania.

    RăspundețiȘtergere
  11. Ba, cum dreak ii gasesti tu pe-astia, ca io stau acilea de doispe ani si nu am intilnit inca nici unu' dintr-astia. Si jumate din numele din agenda telefonului mi-s unguresti.

    Io miine-s pe drum spre Pastele de-acasa, asa ca...ne vedem zilele urmatoare, cindva.
    Iti doresc Paste fericit si tie, si prietenilor care te citesc.

    RăspundețiȘtergere
  12. Îţi doresc şi eu, Ina, drum bun, Paşte fericit şi digestie uşoară! Să ne citim cu bine!

    RăspundețiȘtergere