miercuri, 22 februarie 2012

De ziua mea, era să mă îmbogăţesc

(Acesta nu este  un poem. E o convorbire telefonică.) 

Mă sună ieri o doamnă de la o băncuţă. De fapt, ditamai băncoiul, cu care, însă, n-am avut niciodată, nici în clin, nici în mânecă. Noroc că-mi ştia doamna respectivă numărul de telefon. Altfel, pierdeam superoferta de mai jos.

Doamna: Vă reţin atenţia câteva minute ca să vă prezint oferta noastră. Vă subliniez faptul că suntem singura bancă din Romînia care...
Eu: Treceţi peste asta! Ziceţi oferta.
Doamna: Vă oferim posibilitatea să vă deschideţi un cont la noi cu numai 1000 de euro, cu dobândă de 28%. Banca vă oferă 3%, Statul vă oferă un bonus de 25%.
Eu: Adică să-mi fac un depozit de o mie de euro.
Doamna: Da, puteţi să-i ziceţi şi aşa.
Eu: Pe câte luni?
Doamna: Douăsprezece luni. Un an.
Eu: Deci, depun 1000 de euro şi după un an scot 1280, minus impozitul.
Doamna: Mă rog!...
Eu: Nu vă mai rugaţi, răspundeţi-mi! După un an scot suma plus dobânda minus impozitul?
Doamna: După 18 luni. Puteţi retrage suma aceasta după 18 luni.
Eu: Deci e un depozit la 18 luni.
Doamna: Nu, la 12. După un an şi jumătate puteţi retrage banii.
Eu: Şi în alea 6 luni, care urmează primului an, ce dobândă am?
Doamna: ....
Eu: Tot 28% sau numai 3%?
Doamna: Acestea sunt condiţiile. La un an aveţi 1280 euro.
Eu: ... minus impozit. Dobânda nu se capitalizează?
Doamna: Statul vă oferă bonusul de 25%.
Eu: Bine, prin urmare, după 18 luni, când pot să-mi retrag banii, cât primesc?
Doamna: 1280 de euro.
Eu: Şi dacă depozitul e de zece mii?
Doamna: Depozitul e de o mie de euro.
Eu: A-ha! N-am înţeles nimic. O să trec pe la o filială de-a dumneavoastră, să văd oferta scrisă.
Doamna: NU! N-AVEŢI VOIE! Nu puteţi încheia tranzacţia decât cu mine. Îmi spuneţi unde şi la ce oră să vin la dumneavoastră şi semnăm actele.
Eu: Atunci, bine! Nu mă interesează oferta.

Aştept opinii. Am ratat afacerea vieţii mele?

16 comentarii:

  1. Mai mult ca sigur!
    Da' unde stătuşi ascunsă frate, de pân-acu' nu ţi s-a umplut podu' cu asemenea oferte, care mai de care mai "tentante"?
    Nu credeam să fie posibil să mai fie cineva "fată mare" la aşa ceva (of, ce-mi lipsesc nişte emoticoane pe blogspot-u ăsta păcătos). Închipuieţi-l pe ăla cu tăvălitu' pe jos de râs!

    RăspundețiȘtergere
  2. Aha, ţineţi la ciorap miile de euroi şi refuzaţi să împrumutaţi indirect statul! Decât să întrebaţi de dobândă mai bine întrebaţi cum vă recuperaţi banii în caz de desfinţare a monedei euro, că în 18 luni se pot întâmpla multe ...
    ALM
    P.S. Vă daţi seama în ce condiţii a ajuns să se împrumute România la băncile comerciale?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ALM, vă mulţumesc pentru urările de mai jos!
      În ceea ce priveşte decriptarea ofertei...
      De-aia am transcris doar dialogul şi n-am făcut comentarii, ca să văd dacă nu cumva mai cred şi alţii ce cred eu.
      Oferta e o capcană prin care Statul află că ai măcar o mie de euroi puşi deoparte. Acum se impozitează doar dobânda la depozit, dar pe viitor s-ar putea impozita inclusiv depozitul.
      Plus ce ziceţi dv: poate dispare euro şi, până una alta, statul se împrumută direct de la cetăţean, cu 16,5% nu cu 25% dobândă, dacă nu-ţi iei banii înapoi decât după 18 luni, dar bonusul e doar pentru un an.

      Ștergere
  3. Stai,stai,stai ! Ne luaşi repede cu euroii, dar stai întîi să-ţi spun LA MULŢI ANI ! , BANI, SĂNĂTATE şi MULŢUMIRI MAXIME în sufleţel!
    Ai pus şampania la rece ? :))
    Acum : ofertele astea au cam început să "curgă" , e ceva putred în Danemarca .
    S-au înmulţit escrocii sau are statul nevoie de banii noştri ? Sau şi, şi ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Matilda, eu n-am jucat niciodată la LOTO, fiindcă nu e bine să joci cu statul.

      Ștergere
  4. Phiii, m-am luat cu textu' şi am scăpat titlul! Noroc cu stimata Matilda, de, ochi de femeie.
    LA MULŢI ANI, CU SĂNĂTATE ŞI CU CE VĂ MAI DORIŢI PE DEASUPRA!
    ALM

    RăspundețiȘtergere
  5. La multi ani Renata!
    Deci asa vrei sa faci? vrei doar tu sa te imbogatesti :D
    theodora

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc, Theo!
      Nu sunt în primejdie de îmbogăţire. Pur şi simplu nu reuşesc să pun ceva la ciorap.

      Ștergere
  6. 1.Trebuia sa-i ceri numarul de telefon, s-o anunti tu cind te hotarasti!
    2.1280 minus impozit minus comisionul bancii!
    Cit? Evident, avantajos, dar pentru cine?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Augustin, suna de pe număr secret. Ce rost avea? Chiar nu mă interesează.

      Ștergere
  7. Din cate stiu eu, statul nu sponsorizeaza nici o dobanda bancara. In schimb, in programele imobiliare de tip economisire-creditare, vine cu o prima anuala de 25% din suma economisita, dar in limita a 250E. Daca banca respectiva are durata minimia pentru acest tip de produs de 18 luni, atunci se explica toate nebuloasele din dialog. Daca la expirarea perioadei de economisire NU ai obligatia sa si contractezi un credit, atunci aceasta oferta este o optiune de luat in seama daca doresti sa depui 1000E la banca.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inca ceva

      Si in Romania produsele bancare devin tot mai complexe. Doamna respectiva dpdv tehnic vorbeste corect: despre cont(nu depozit),despre bonus de 25%(nu dobanda). Balbaielile din discutie sunt "normale" deoarece ce-ti oferea nu este un "depozit" si nici nu are dobanda de "28% pe an". Poate fi comparat cu unul, dar nu este.

      Angajatii bancilor au si ei niste planuri de realizat, dar in conditiile actuale din Romania, este aproape imposibil sa le realizeze. Cunosc cativa angajati care le fac sotilor/sotiilor diverse carduri pe care le inchid dupa ce se preda planul. Deci este "de inteles" de ce nu vrea sa te duci la o agentie: in loc sa-si faca ea planul, desi "se muncise" cu tine, si-l face "colega" de la agentie fara nici un efort.

      >Augustin, suna de pe număr secret. Ce rost avea?
      Nu foloseste telefonul personal, ci al bancii. Care este secret. Nu stiu de ce, dar toate bancile procedeaza asa. Presupun ca nu vor sa fie sunati de diversi oameni.


      PS1. Nu sunt angajat al bancilor si nici nu am interese ascunse. Tot ce am scris se bazeaza pe faptul ca persoana respectiva chiar era angajata bancii. Oricum, o decizie ar trebui luata NUMAI DUPA ce se citeste contractul. De multe ori, in discutiile de prezentare, se "omit" diverse aspecte care apar in contract. Si care nu sunt deloc favorabile clientului.

      PS2. Angajatii bancilor pot sa ne fie prieteni sau dusmani. Ei stiu cel mai bine cum se pot interpreta anumite clauze si proceduri interne in favoarea noastra sau dimpotriva.

      Ștergere
    2. Te salut, DoarF! Nu ne-am mai "văzut" de ceva vreme!
      Mulţumesc pentru lămuriri. Utile. Nu mi-am imaginat că e o escroacă! :) Ştiu că era o bancheriţă, după stereotipia răspunsurilor. Escrocii vorbesc altfel, sunt mai volubili, mai "afectuoşi"...
      Băncile îţi rezervă întotdeauna dreptul să micşoreze dobânda. Am dedus că ultimele şase luni de arest bancar al miei de euro se bucura doar de 3%.
      Deşi 1000 de euro nu reprezintă cine ştie ce sumă, statul îşi poate face o idee despre ţinutul banilor acasă, despre procentul românilor care pot, totuşi, economisi un leu măcar, din salariu şi multe alte mărunţişuri. Sunt aproape sigură că, într-un fel sau altul, la final, există o clauză de forţă majoră care le permite să nu-ţi dea bonusul statal. Rămâi cu dobânda de 3%, care e mică şi nici măcar nu e capitalizabilă.
      Fiindcă lucrez în comerţ, am "descoperit" că orice ofertă ascunde un viciu, oferta e un chilipir exclusiv pentru ofertant.
      Am ajuns să mă feresc ca de dracu de ofertele comerciale, mai ales de acele minunate "o sută cu o sută gratuit". În scurt timp după ce te-ai încălţat cu cele 200 de bucăţi, afli că produsul a ieşit de pe lista casei de asigurări, sau a apărut unul identic din zece ori mai ieftin, sau lotul respectiv se retrage pentru cine ştie ce defect, sau se dau publicităţii nu ştiu ce efecte secundare care-i prăbuşesc vânzările...
      Aşa că nu. Oferte, nu!

      Ștergere
    3. Nu ne-am "vazut", dar ne-am "auzit". Dupa atatia ani inca nu te-ai invatat cu stilul meu? Cand am ceva de spus, spun, cand nu, ascult.

      In cazul acesta, eu nu as merge asa departe. Produsul respectiv exista pe piata de foarte mult timp. Acum ca a trecut timpul in care clientii se bateau sa intre in banca, bancile il promoveaza cu titlul de "oferta", doar doar mai vad si ele cum arata un client. Repet, pentru cineva care vrea sa puna bani la banca, acest program este unul din cele mai avantajoase(sub rezerva citirii contractului).

      Statul nu are nici un "amestec" in aceasta poveste. El este acelasi "prost" care vine cu bani, la fel cum vine si in ale programe: rabla, prima casa, reabilitare termica, casa verde...

      Ștergere
  8. Banca nu vine niocodata la tine acasa. Sta acolo, la ea. sau in parc:)
    Toata povestea miroase a teapa la negru, adica tepa de aia din care ramai cu buza uflata. Posibil si la propriu, nu numai la figurat in cazu-n care ajungi la momentul de fata in fata cu ticalosii si nu te hotarasti repede sa dai teancu de bani.
    Schema asta de teapa e stiuta de multa vreme in lumea capitalului. Si comunistii cu capital ascuns in valuta stiau de ea. O aplicau cu reprezentanti care promiteau marea cu sarea cumparate pe valuta apoi se dadeau prinsi de politie iar pagubasii taceau malc de frica sa nu intre la zdup.

    Ramai cu bine si sa apuci inca o suta-doua de primaveri ca de ierni cred ca ti s-a aplecat:)
    Adica La Multi Ani, Renato!

    RăspundețiȘtergere