marți, 1 mai 2012

Bădica Traian


Mă gândeam că, după Mihai Eminescu îmbrăcat în halat de femeie de serviciu la Montreal, nimic rău nu se mai poate întâmpla în materie de sculptură urbană românească. 
(În treacăt fie spus, mie, monumentul “ţeapa şi cartoful” din faţa Palatului Regal, chiar îmi place. Nu ştiu ce reprezintă, dar îmi place. )




Acum, că s-a urcat Bădica Traian pe treptele Muzeului de Istorie, poetul nepereche intră defintiv în umbră. Pare şi mai modest. Seamănă şi mai mult cu Tanti Leana în vizită de lucru.


Fireşte, nu trebuie să mă luaţi în seamă. Nu-s decât unul dintre milioanele de nepricepători ai artei moderne. 
A făcut foarte bine doctorul primar că a pus statuia acolo! 
Cu riscul că pierde câteva sute de voturi, e de admirat insistenţa lui de-a ne educa simţul estetic. Iar dacă nu reuşeşte să ni-l educe, măcar să ni-l sperie…
Nu,nu, răilor şi pudibonzilor care sunteţi! Nu mă refer la goliciunea Împăratului, ci la monstruozitatea ataşată la pieptul acestuia: un dog german decapitat căruia i s-a grefat, cu destul de puţin succes, steagul dacic.



8 comentarii:

  1. Superb ! Însuşi Brâncuşi ar fi bîntuit de pizmă ! :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, Matilda. Şi ca să nu ne prindem noi cât e de pizmos, Brâncuşi s-ar tăvăli pe jos de râs.

      Ștergere
  2. Renato, monumentul din Piata Palatului transmite mesajul simplu: "Ati luat teapa, fraierilor!"
    In ceea ce priveste statuia in cestiune, pe mine ma cam irita viziunea autorului asupra titei (nu se vede clar daca are mai multe) lupoaicei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Augustine, elementul ţeapă mi-e foarte clar. Cel de-al doilea, ăla ca o nebuloasă, e nebulos pentru mine. Seamănă cu un cuib de berze, cu o tufă de licheni, cu o grămăjoară de creier, ceva...
      Dacă predicatul în propoziţie e clar - v-am ţepuit, şi e reprezentat de obelisc, cine e subiectul, respectiv chifteaua? Că dacă suntem noi, mă şi supăr! Ori o fi o galaxie?!

      Ștergere
  3. Brâncuşi? Da Michelangello ce are? Că şi ăla ar fi fost individios. Asemenea bătaie de joc e de neconceput! Ţâţa lupoaicei şi ţâţa lu' Traian constituie alegerea dobitocului român.
    Îmi place să cred că Oprescu a luat o ţeapă şi i se pare greu să-l flituiască pe "artistu" lu' peşte. Pentru bucureşteni ar trebui să nu i se mai pară aşa!

    RăspundețiȘtergere
  4. Şi Off! Nu ne spui că monumentul de la Montreal aparţine aceluiaşi mare "artist", Vasile Gorduz. Tot aşa, nu ştiam că Trăienel în pielu' gol mai există şi la Roma-n curte la Accademia di Romania, da' şi la Sevilla. Omu' n-a fost prolific da' foarte insistent!
    Ce să mai zic, tot nu-mi vine-a crede că Oprescu a susţinut el, din capu' lui, că i-a căzut cu tronc monumentu' ăsta. După cum îl cunosc io, mai degrabă ar face mişto timp de cel puţin o oră de o aşa arătare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cârco, totul e corect, aşa cum punctezi tu. Ideea e că noi suntem nişte vizitatori cu ochiul asupra unei opere sculpturale, având un autor despre care forurile competente DEJA s-au exprimat că e ex-cep-ţio-nal.
      Deja ni s-a trântit uşa în nas.

      Ștergere
  5. Am ras cu lacrimi aproape o jumatate de ora ... nu puteam sa ma mai opresc :)
    Theodora

    RăspundețiȘtergere