sâmbătă, 23 ianuarie 2010

"para-"


Un editorialist al zilelor noastre, unul de acum câteva zile, include în articolul său, cu intenţie, următorul paragraf:
[Putina etimologie: "paranormal" vine din grecescul "para", care inseamna "alaturi", si latinescul "norma", norma sau lege. Paranormalul inseamna, carevasazica, "alaturi de norma", alaturi de lege, in cazul de fata legile fizicii. Or, daca "paranormalul exista", atunci legile fizicii nu sunt bune si trebuie abandonate. Nu e nici un mister aici: ori paranormalul ori fizica, tertium non datur. Pentru alte utilizari ale lui "para", exemplificam cu "paralel" (alaturi de celalalt), ca in expresia "Geoana e paralel cu politica", "parodie" (para±ode, aproximativ "contra-oda"), ca in "Antonescu este o parodie de lider", sau "paranoia" (para±nous, care inseamna cu mintea pe alaturi), …]

Un adevărat vrăjitor al sensurilor, domnul acesta!


Mi- a plăcut.

Prefixul “para” înseamnă “alături, lângă, contra”.
Domnul jurnalist crede că “normă” e totuna cu “lege”. Apoi mai crede că “lege”, în sens juridic, e totuna cu “lege fizică”.
De fapt, nu crede! Se preface doar că i-ar fi la îndemână a crede, până-i aplică un genunchi sub centură lui Crin Antonescu.

După aceea uită de unde a plecat şi se dixtrează cu cuvintele, cu noţiunile, cu logica, fără scrupule, exact aşa cum făcea un blogger de toată îngrijorarea (fiindcă, definindu-se ca prost, prin ce scrie, continuă să fie în topul accesărilor), care susţinea că, dacă mai toată lumea zice şi scrie DEZĂPEZIRE, trebuie modificat DEX-ul.

Aş putea să-l incit pe jurnalistul cu pricina, să-şi augmenteze teoria, întrebându-l dacă:
- glandele paratiroide se numesc astfel, deoarece se află lângă tiroide sau au ceva cu ele?
- paramedicul, introdus recent ca noţiune şi ca profesie, este un tehnician specializat în salvarea şi stabilizarea pacientului, până ajunge la medicul din UPU, sau e un nemernic care se străduieşte să-l ucidă , pe drum? (Pe dumul Ambulanţei, desigur).
-parasimpaticul e un nerv vegetativ care-l slugăreşte pe simpatic, sau e antagonistul lui?
-para-ndărătul e boală sau medicament?

Desigur, domnul editorialist de cotidian fi-va preocupat, doar de “scopul scuză mijloacele”.
Cert este că, atunci când “mărul lui Newton” va deveni “para” , e bine să fim pregătiţi pentru noutăţi.

20 de comentarii:

  1. Editorialistul care face pe deşteptu', folosindu-se de acest element de compunere - ,,para'' - pare a fi leu-paraleu, când e vorba să-i atace pe adversarii stalinoidului. Oare câte parale ia pentru aceste servicii?
    Nu-mi spune cine e, că nu mă interesează. Cunosc atâtea jigodii, încât mă îndoiesc că alt ipochimen (tot din grecească vine şi termenul ăsta!) de speţă apropiată mi-ar mai stârni vreo curiozitate. Paradiţi de genul ăsta găseşti pe toate drumurile din Ţara lui Matr(oz). Cum, de-altfel, găseşti cu duiumul şi paraşute. Parai să ai, cum ar zice pofticiosul!

    RăspundețiȘtergere
  2. Florin, exact asta speram să obervi, că nu mă înnebunesc să dau numele autorului.
    E doar un băiat care se crede la adăpost, cât timp scrie cu mintea paramecilor. NIşte protozoare!

    RăspundețiȘtergere
  3. Şi parastas?

    Ăsta se face tot din pară?
    Tot din STAS?

    RăspundețiȘtergere
  4. ElZap,
    Eşti ironic? O ironie fină. Ori, poate chiar ...parafină!

    RăspundețiȘtergere
  5. ElZap e putin suparat pe o PARASUTA blonda, pentru ca si-a PARADIT masina intr-o parcare. Ma rog, nu e exact asta povestea, dar am adaptat-o putin ca sa imi iasa PARAlelismu'.
    De-aia are el, saracu', ginduri de PARAstas.

    RăspundețiȘtergere
  6. @renata

    Un profesor (nu spun care)- pe la politehnică - îi întreabă pe studenţi ce legătură e între metru şi parametru.

    Unul îi răspunde că legătura e identică cu cea dintre STAS şi PARASTAS.

    De aici mi-a venit şi ideia.

    Ar mai trebui lămurit ce rol are para în etimologia cuvântului parabolă.

    RăspundețiȘtergere
  7. @Ina

    E vorba de blonda aceea ce încerca să-şi repare singură maşina boţită suflând de zor în ţeava de eşapament.

    Ştii cum a ajuta-o o altă blondă?

    RăspundețiȘtergere
  8. Ina,
    există un blog foarte simpatic şi mai ales util, întreţinut de o doamnă care-şi zice "diacritica".
    http://diacritica.wordpress.com/2010/01/19/a-abdata-abdatez/#comments
    Ăsta e un link spre articolul care m-a dus la spinoasa problemă a deszăpezirii. Aşa am ajuns să fac o paralelă între a născoci argumente lingvistice din ignoranţă şi-a le născoci din reacredinţă. Asta m-a cam enervat şi-am scris textul de mai sus.

    RăspundețiȘtergere
  9. ElZap,
    treaba cu metrul şi parametrul cred că e o anecdotă. Reuşită.
    În "parabolă" PARA nu e element de compunere, fiindcă nu există cuvântul BOLĂ. :))
    Ţi-aş putea pune şi eu o întrebare încuietoare: care e diferenţa între PARAlei şi PARAmeci?
    Şi poate mai găsim PARAscovenii de-astea!

    RăspundețiȘtergere
  10. @renata

    Povestea cu metrul şi parametrul am auzit-o povestită de un fost student, care ar fi asistat la un astfel de schimb de cuvinte.


    Din câte am aflat, parabola vine din alăturarea următoarelor cuvinte:

    παρά (para)= cu înţelesul menţionat în text.
    βάλλω ( ballein)= a arunca

    Parabola poate fi curba parcursă de un corp aruncat ...

    parabola poate fi un schimb de cuvinte aruncate între ...

    Cât despre βάλλω ( ballein), din el au derivat cuvinte precum balistica, bolid şi poate unele cuvinte în alte limbi.

    Cu parleii şi cu parmecii încă nu m-am documentat.

    RăspundețiȘtergere
  11. Uite ce bine că am spus o prostie! Măcar aşa, am aflat adevărul. Ballein ... a arunca.
    Şi totuşi DEXul de ce nu menţionează etimologia cuvântului?

    RăspundețiȘtergere
  12. Etimologia parabolei o găseşti prin alte parţi.

    Aici de eexemplu:

    http://www.myetymology.com/english/parabola.html

    Sau unele cuvinte le găseşti în Şerban Foarţă.

    "Venea olanda din Olanda,
    venea caşmirul din Caşmir;
    ca ni s-a ofilit ghirlanda
    cuvinte nu am, să mă mir;
    am mai dansat o arleziană,
    a mai căzut un batalion;
    sclipea, -n Artois, o arteziană
    şi-o baionetă, la Bayonne."

    etc. etc.
    Poate dăm cumva şi de PARAlei şi PARAmeci.

    RăspundețiȘtergere
  13. ...şi dintr-odată, se făcu mai cald!:)
    De Foarţă e vorba. Reflexul condiţionat al amintirilor.
    Mulţumesc, ElZap!

    RăspundețiȘtergere
  14. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  15. Poate facem un dicţionar etimologic din Foarţă.

    Şi cu parameciul s-a cam rezolvat.

    Până la urmă se rezolvă toate.

    Inclusiv alea 12 numere

    RăspundețiȘtergere
  16. Domnul jurnalist care l-a jignit pe Crin Antonescu, o fi PARA-TRĂZNETUL lui Băsescu ...

    RăspundețiȘtergere
  17. ElZap,
    Aş vrea să facem un dicţionar etimologic din Foarţă!
    Ar fi un gest de curaj şi de memorie bine conservată.
    Până la urmă se rezolvă cu toate, numai că nu toţi apucăm rezolvarea.

    RăspundețiȘtergere
  18. Aşa mi se pare şi mie, Matilda, că Ziaristul cu pricina e un fel de para-van al lui Băsescu, deocamdată util, mai apoi în van.
    Dar nu l-a jignit direct pe Crin Antonescu, l-a jignit prin ricoşeu, ceea ce mie mi se pare mai grav!

    RăspundețiȘtergere
  19. Matilda,
    am scris ziaristul cu z mare din greşeală!

    RăspundețiȘtergere
  20. Eu m-am indragostit de ElZap. Am inceput sa o inteleg pe dORA, care ii facea declaratii disperate pe blog :)))
    Ma consolez cu faptul ca si altii il iubesc pe ElZap; am vazut ca nici SorinM nu a putut fugi de farmecul lui ELZap! Ooooof...inca o poezie, domnule!
    (Renata, felicitari pentru nominalizarea de "cea mai simpatica..."!) :))

    RăspundețiȘtergere